Tuesday, February 12, 2013

KEJAM!! TRADISI MENGHANCURKAN BUAH D A DA DI CAMEROON




RADISI: cameeron merupakan wilayah yang terletak di Africa. Namun begitu, anda akan terkejut apabila melihat budaya mereka yang sangat pelik dan aneh. Mereka mengamal kan amalan tradisi iaitu “breast ironing”.




Apa kah itu “breast ironing”? Breast ironing adalah tradisi dimana keluarga mereka cuba untuk menghancurkan payudara anak perempuan mereka. Hal ini demikian kerana ingin mencegah anak perempuan mereka daripada terlibat dalam hubungan seksual.Ini kerana, payudara adalah bahagian yang meningkatkan dan menarik nafsu lelaki untuk melakukan seks. Sebaik sahaja anak perempuan mereka mencapai akil baligh dalam linkungan 9 tahun. Payudara mereka akan diseterika dengan mengunakan batu arang .Sebelum itu, batu tersebut akan dibakar di atas unggun api sehingga panas.



Bayang kan lah betapa sakit dan terseksanya diseterika dengan batu yang panas.mereka terpaksa meraung dan menangis kesakitan tapi tiada sesiapun dapat membantu. Ini kerana, mereka berpegang teguh pada tradisi. Dipercayai, payudara kanak-kanak perempuan terbabit diseterika sebanyak dua kali sehari . Proses ini berlanjutan sehinggalah payudaya kanak-kanak tersebut menjadi tidak normal dan sangat2 teruk. FAKTOR “BREAST IRONING”- supaya lelaki tidak terdorong untuk melakukan seks dan memandang anak perempuan mereka. 

AMARAN: perhatikan gambar di bawah nie

Milford Sound in New Zealand

proses “breast ironing” dengan mengunakan baru arang


Milford Sound in New Zealand

kanak-kanak cameeron yang akan menjalani proses “breast ironing”


Jom saksikan video ini;-





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...