Sunday, December 25, 2011

IBM Perkenalkan Chip Menyerupai Otak Manusia ??





Pada mulanya aku memang tak percaya..Tak sangka ada yang nak buat chip sebegini..Tapi memang dah buat pun, still dalam prototypeIni dah dasyat sangat ini.. Kalau cipta robotguna chip ini boleh jadi perdana menteri terus lah kan..

2 prototype telah siap dihasilkan menggunakan 45-nanometerteknologi silikon ke penebat yang direka seakan-akanmenyerupai seperti neuron dan synapses.1 chip mengandungi 256 neuron dan 65,536 synapses.dengan erti kata lain chip ini mampu belajar daripadapengalaman serta boleh meningkatkan keupayaannya sendiri..

Untuk sekarang chip ini sudah diuji untuk digunakandalam pemanduan kederaan serta mengenal pasti seseorangwalaupon telah melakukan perubahan rambut atau pakaian..Giler lah lepas ni naik kereta dah tak payah nak drive dah..

Otak manusia mempunyai 100 bilion neuron serta lebihberbilion-bilion synapses yang dihubungkan. Matlamat IBMpula adalah untuk menghasilkan chip yang mengandungi10 Bilion neuron dan 100 Trilion synapses. Chip ini adalahsatu langkah evolusi dalam komputer dan kalkulator..





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...