Friday, December 23, 2011

IBUBAPA BIARKAN ANAK 4 TAHUN MEMANDU




Di Jinan, Wilayah Shandong, China, pemandu semakin lebih dan lebih muda sejak akhir-akhir ini. Ini kerana, Pihak Berkuasa tidak mampu untuk bertindak di sisi undang-undang terhadap ibu bapa kanak-kanak perempuan berusia empat tahun yang mana ibu bapanya membuat video "pengembaraan" memandu anaknya, sambil memandu di sepanjang lebuh raya di laluan sibuk dan laluan pejalan kaki.

Sememangnya, kanak-kanak tidak dibenarkan memandu di China tetapi mengikut undang-undang, saman tidak boleh dikeluarkan kepada kanak-kanak di bawah umur 14 tahun. Yang mampu pihak polis boleh lakukan ialah mendidik ibu bapa dan berharap bahawa mereka akan memberi pampasan kepada mana-mana pihak yang tercedera jika kemalangan berlaku.

Rakaman video selama dua minit yang menakutkan itu, menunjukkan budak perempuan kecil itu berada di tempat duduk pemandu pada kelajuan dan juga kelihatan memotong beberapa kenderaan sementara ibubapanya sentiasa mengingatkan dia untuk menumpukan perhatian. Bapa kanak-kanak itu duduk di belakang anaknya sementara ibunya di tempat duduk penumpang.

Dia berada pada lampu isyarat di lorong yang salah. Dia, bagaimanapun, dalam masa beberapa saat dia agak sesak nafas dan akhirnya berjaya mengubah kenderaan ke laluan yang betul. Kanak-kanak itu mungkin sekurang-kurangnya berpotensi membuat satu kesilapan berbahaya tanpa diduga sekiranya sesuatu berlaku diluar kawalan ibubapanya.

Untuk pengetahuan, ibubapa kanak-kanak itu telah mengubahsuai kedua-dua brek dan pedal pemecut supaya anak kecil mereka boleh mencapainya. ia boleh dilihat dalam rakaman pada minit terakhir dimana bapanya mengeluarkan sebatang kayu/besi dari pedal minyak.





seriously aku jeles walaupun budak tu kecik lagi dan bahaya tapi aku tengok relax je budak tu bawak .







Mungkin budak tu terpengaruhi dengan iklan ni kut ,hehe




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...